Druk druk druk - Reisverslag uit Tokaj, Hongarije van Scipio Lierop - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Tokaj, Hongarije van Scipio Lierop - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Scipio

30 Mei 2006 | Hongarije, Tokaj

Hej allemaal, heb weer even de tijd gevonden wat te posten hiero. Komt vooral omdat het regent en we daardoor niets kunnen doen. Ook vogels schijnen te schuilen als het regent :) Het leven hier bevalt nog steeds prima. Het dorpje is wel een slaperige bejaardentehuis zonder enige jeugd erin, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb sowieso geen tijd hier om sociaal bezig te zijn.

ik maak hier lange dagen van 5 uur in de ochtend tot soms een uur of 9. De kolonies hier zijn zo groot en vele proefvlakken moeten bekeken worden om het verloop van deze broedperiode te monitoren. Mijn belangrijkste bezigheden is het vangen van oeverzwaluwen met mistnetten. Vervolgens krijgen ze een ring en worden vleugellengte en gewicht gemeten. Vorige week maandag was er veel commotie omdat er een Zwitsers exemplaar zich meldde in de kolonie. Blijkbaar erg zeldzaam, want het was pas de 2e buitenlander in 10 jaar. En dat terwijl er aan het eind van de zomer ongeveer 30,000 oeverzwaluwen hier rondzwermen.

Verder ben ik erg druk met de broedvogelmonitoring van de 3 populierenopstanden. Het wil niet zo erg opschieten omdat het terrein moeilijk begaanbaar is. Overal modder en kleine stroompjes. Met de muggen valt het wel mee. Je moet alleen niet stilstaan, want dan heb je er meteen 100 rond je hangen. Kom je echter op een plaats waar omgevallen bomen liggen, dan kom je automatisch brandnetels tegen, wat de perfecte broedplaats is voor muggen....maar ook voor vliegenvangers. 3 soorten hangen er rond in dat bos, de grauwe, bonte en withalsvliegenvanger. Verder enorm veel roofvogels. Overal bruine kiekendieven, maar ook veel schreeuwarend en de mooiste van Europa. Vorige week dinsdag waren we aan het vangen in KeleznÖ, komt er een subadulte (4 jaar oud) keizerarend overvliegen. in het Zemplen-gebergte broeden minstens 10 koppels sinds de grote beschermingsacties van vorig jaar.

Mijn 3e opdracht is het bekijken hoe vaak er een boomvalk overkomt, welke jachttechnieken hij gebruikt, en hoe vaak hij succesvol is. De afgelopen 3 dagen was het raak! 2x kwam er eentje kijken of er wat te halen viel. nou heb ik veel roofvogels hier zien jagen, maar dit beest stotrt zich met 200 kmepr uur op een zwaluw...de klap van hun botsing was gewoon hoorbaar op 50 meter afstand.

Het weer is hier nou wel aan het veranderen. Het is kouder, ongeveer 20 garden overdag, en het regent behoorlijk. Aangezien dit over de hele Karpaten het geval is, en de hele Karpaten afwatert op de Tisza, komt er een hoogwatergolf aan. Sinds zondag is de Tisza met 2 meter gestegen en er komt nog heel wat meters bij binnenkort. Dit zal het werk aan de oeverzwaluwen flink gevaarlijk maken, aangezien het een vrij stromende rivier is die oevers afkalft. Resultaat...de randen waar wij op werken storten in. Een aanrader voor mij was om komend weekend de mount tokaj te beklimmen. Dan kon ik zien wat er gebeurt met een alnd zonder dijken. Gebieden van meer dan 10,000 hectare, helemaal onder water. mijn huisje staat hoog en droog, aangezien het op een plateaurand staat.

Tokaj staat in Hongarije bekend om zijn wijn. Afgelopen zondag tijn we dan ook naar de beste wijnkelder van hongarije geweest. Daar heb ik voor 15 euro aan wijn gekocht....wat in Nederland ongeveer het 8voudige moet kosten! De wijnkelder zelf is enorm groot....als je ooit asterix en de britten hebt gelezen....dat soort vaten van 10 liter wijn....en dan duizenden vaten!
En het smaakt oook nog enorm lekker ook nog!

Nou...ik ga wat fototjes proberen op de site te plaatsen....de groeten

Scipio

  • 30 Mei 2006 - 14:49

    Marten:

    Grandioos jongen!!Mooie verhalen. Een rivier zonder dijken zien overstromen lijkt me erg gaaf, en een keizerarend is wel super natuurlijk!! En stuk voor stuk allemaal erg mooie werkzaamheden, kan ik er volgend jaar heen denk je?
    Groeten Sikkemans

  • 30 Mei 2006 - 16:28

    Rick:

    Sciooooooo!!!!!!
    Hey scip, hoe is het daar? Je vermaakt je er prima hoor ik. Jammer dat je in een rustig dorpje zit... Of ga je nu achter de oudere vrouwen aan...?? Dan moet je Joris maar vragen voor wat tips... Ik wens je veel succes daar... en spoel niet weg met al die regen!!
    De groeten...

  • 30 Mei 2006 - 16:30

    Hylke:

    Zo Scip, na al dat ringen om doen ben je alvast ervaren als je ooit gaat trouwen ;)

  • 30 Mei 2006 - 20:26

    Lidwin:

    hay scipio, wat een vogels. om jaloers te worden zitten wij hier in de regen! hou ze (de vogels) nog maar even aan de praat, dan kom ik ze over een dikke maand bekijken. hou je goed, groetjes lidwin.

  • 30 Mei 2006 - 23:01

    Zp:

    haha dat joch drukt dat beest gewoon helemaal fijn ;P

    naja.. toch goed dat je het daaro naar je zin hebt gooz

    ajuu

  • 31 Mei 2006 - 09:20

    Moniek:

    klink wel heftig allemaal.. ik zie ze vliegen! mooie foto's trouwens! Ben jij dat?
    kuzz

  • 31 Mei 2006 - 10:38

    KingFischer:

    jowjowjow Sciow

    Waddup? Word to the wise!!!!
    Keep your head up. Live life....

    Whatever......

  • 05 Juni 2006 - 12:05

    Nausie!!!:

    ha scip
    de foto's zien er mooi uit ik snap alleen die foto nie met dat jochie!!!
    ;p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Tokaj

Hongarije

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2009

Thuis

19 Augustus 2009

Thuis

27 Juli 2006

De laatste....

12 Juli 2006

Einde in zicht

23 Juni 2006

Zomer
Scipio

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 14828

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2009 - 19 September 2009

Batumi & Istanbul Raptors

08 Mei 2006 - 01 Augustus 2006

Hongarije

Landen bezocht: